fbpx

„Bileciki do kontroli” czyli „Jakie są prawa pasażera”?

W sytuacji, gdy pasażer nie posiada biletu, powinien okazać dokument, umożliwiający identyfikację i wypisanie wezwania. Wówczas kontroler może wysiąść na przystanku z pasażerem i dokończyć swoje czynności. Bez okazania dokumentu kontroler może obawiać się, że pasażer ucieknie, by uniknąć konsekwencji. Kontrolerzy nie mogą jednak nikogo szarpać, przytrzymywać, czy używać siły celem powstrzymania go przed opuszczeniem pojazdu.

Każdy pasażer MPK ma prawo:
• Zakupić bilet w automacie albo u kierującego i musi mieć do tego odpowiedni czas – kontroler powinien umożliwić komuś zakup biletu, jeżeli osoba oczekuje przy automacie (jest kolejka) lub aż kierujący zatrzyma się na przystanku (stojąc przy kabinie);
• Każdy ma prawo do otrzymania wezwania kredytowanego i zapłacić mandat w ciągu 7 dni;

  • Decydując się na płatność na miejscu pieniądze można wręczyć tylko za pisemnym pokwitowaniem

• Protokół – każdy ma prawo wpisać swoje uwagi przed podpisaniem protokołu;
• Kontroler może zadzwonić do policji, ale nie do straży granicznej, gdy pasażer nie posiada dokumentów;

• Przysługuje prawo do odwołania od wezwania do zapłaty do przewoźnika. Trzeba je złożyć w ciągu 7 dni od kontroli. Można napisać do przewoźnika, powołując się na okoliczności zdarzenia i przedstawić swoją wersję.

  • Jeśli nie opłacimy mandatu przewoźnik pozwie nas do Sądu. Otrzymamy nakaz zapłaty, od którego należy wnieść sprzeciw w ciągu 7 dni do Sądu na specjalnym formularzu. Rozprawy sądowej nie należy się bać, gdyż sądy akceptują rozsądne tłumaczenia pasażerów, którzy mieli zamiar kupić bilet ale im to uniemożliwiono.

Jeżeli ktoś był w takiej sytuacji, prosimy napisać do nas!

Pamiętaj, że masz prawo do nagrywania interwencji telefonem komórkowym!

This post is also available in: polski Ukrainian English Русский

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Loading...